ראש עיריית אילת המכהן ניצח בסיבוב השני הפרש של 1912 קולות בין מאיר יצחק הלוי לדובי כהן שדרוג כביש 90 לדו מסלולי במימון יזם פרטי
                                                                             
חדשות
ניצחון לראש עיריית אילת המכהן- מאיר יצחק הלוי בסיבוב השני..
ניצחון לראש עיריית אילת המכהן- מאיר יצחק הלוי בסיבוב...
לסיפור המלא
פלילים
אלמונים מרחו צואה על הכספומט בסניף בנק לאומי בעיר.
נדליזם באילת. אלמונים מרחו צואה על הכספומט בסניף בנק...
לסיפור המלא
תחבורה
אוניית הנוסעים ‏Costa Neoriviera‏ עגנה בנמל אילת. .‏
אוניית הנוסעים ‏Costa Neoriviera‏ עגנה בנמל אילת. האונייה...
לסיפור המלא
תיירות
שר האוצר- משה כחלון הגיע לאילת להשתתף בכנס מנהיגות
שר האוצר- משה כחלון הגיע הבוקר לאילת להשתתף בכנס מנהיגות...
לסיפור המלא
משפט
כתבי אישום נגד 19 נאשמים בגילאים בין 22 עד 50, מאילת ועד קרית שמונה
פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה היום לבית משפט השלום...
לסיפור המלא
נדלן
תכנית להתחדשות עירונית מבחינת רעידות אדמה גם באילת,
תוכנית להתחדשות עירונית במקומות המועדים לפורענות מבחינת...
לסיפור המלא
עסקים
‏140 חיילים לקראת שחרור סיימו את מחזור 14 של סדנת ההכנה לאזרחות באילת. ‏
את כל שבוע הסדנה ליווה צוות רכזי מרכז צעירים באילת...
לסיפור המלא
עירוני
צוותי כיבוי פעלו בדליפת גז מצובר כתוצאה מפגיעה בצנרת תת קרקעית.
ארבעה צוותי כיבוי פעלו בדליפת גז מצובר כתוצאה מפגיעה...
לסיפור המלא
חינוך
השבוע הלאומי לבטיחות בדרכים באילת‏
שבוע המחויבות לבטיחות בדרכים בפעילות ‏הסברה, מבצעי...
לסיפור המלא
אירועים
חברת החשמל מאירה את ישראל בשבעה מרוצים לכבוד חג ‏החנוכה-גם מאילת
חברת החשמל מאירה את ישראל בשבעה מרוצים לכבוד חג ‏החנוכה....
לסיפור המלא
תרבות
פסטיבל צילומי טבע פלאנט ערבה PLANET ARAVA
פסטיבל צילומי טבע פלאנט ערבה PLANET ARAVA - פסטיבל...
לסיפור המלא
אנשים
בחירות באילת: ביום שלישי 30/10/18 יתקיימו בחירות לרשות המקומית באילת.
בחירות באילת: ביום שלישי 30/10/18 יתקיימו בחירות לרשות...
לסיפור המלא
צרכנות
המלצה לסלט פסטה חגיגי מאת ברילה לקראת החגים
לקראת החגים הקרבים, המותג ברילה מציע מתכון לסלט פסטה...
לסיפור המלא
בריאות
שיעור ההתחסנות נגד נגיף החצבת באילת עומד על 91 אחוזים.
משרד הבריאות חושף את שיעורי ההתחסנות בישראל לפי ישובים...
לסיפור המלא
בילויים
תו ריספקט - מיזם עירוני באילת שנועד להפוך את מקום הבילוי למוגן, .‏
תו ריספקט - 18 מקומות בילוי, שהאירו את השירותים, תלו...
לסיפור המלא
נוער
משרד התחבורה גיבש תכנית להגביר את ‏בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים
הוחלט על העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים...
לסיפור המלא
ערבה
ניצחון לראש מועצה אזורית ערבה תיכונה אייל בלום .
ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה, ד"ר אייל בלום, נבחר ברוב...
לסיפור המלא
דעות
תושבי אילת מחו נגד פעילות חברת קצצ"א
התושבים דורשים מהממשלה לאפשר הוצאת חברת קצא"א מתחומי...
לסיפור המלא
טיולים
שיטפונות בכביש 40 וכביש 90. הכבישים נסגרו
במהלך הלילה ירדו משקעים רבים בכל שטחי הערבה. במושב...
לסיפור המלא
סביבה
כנס אילת אילות הבינלאומי השמיני לאנרגיה מתחדשת . ‏
כנס אילת אילות הבינלאומי השמיני לאנרגיה מתחדשת שיתמקד...
לסיפור המלא
רכילות
צמרת המשטרה ביקרה באילת במסגרת כנס אילת לעיתונות
צמרת המשטרה ביקרה באילת במסגרת כנס אילת לעיתונות המתקיים...
לסיפור המלא
פסטיבל ג'אז חורף בים האדום 2018‏
פסטיבל "ג'אז חורף בים האדום" יארח אמנים מפתיעים בתכנית אמנותית עשירה וצבעונית. מופעים, כיתות אמן, בר ג'אז וג'אם סשן לילי באולמות בתי המלון באילת


20/02/18 12:59

 פסטיבל ג'אז חורף בים האדום  חמישי – שבת, 22-24 בפברואר  מהדורת החורף של פסטיבל הג'אז אילת

מופעים, כיתות אמן, בר ג'אז וג'אם סשן לילי באולמות בתי המלון באילת

 

פסטיבל "ג'אז חורף בים האדום" יתקיים זו השנה השמינית ברציפות ויארח אמנים מפתיעים בתכנית אמנותית עשירה וצבעונית.

 הפסטיבל שהפך למסורת של ממש סוחף בכל שנה אלפי מבקרים ומסמן כישרונות גדולים בסצנת הג'אז העולמית. גם השנה יציע הפסטיבל שלושה ימים מלאים באווירה ייחודית, מוסיקה משובחת ומופעי ג'אז מישראל ומכל רחבי העולם בשילוב חופשה שימשית חמימה באמצע החורף!

 

רשימת אמני הפסטיבל כוללת את :

נגן הנבל המוערך מקולומביה אדמר קסטנדה במופע דואו עם נגן הקלרינט האיטלקי גבריאל מיראבאסי,

"לא סטנדרטים" במופע משותף עם  שלומי שבן ,

ברי סחרוף עם הפסנתרן עמרי מור ונגן כלי ההקשה איתמר דוארי במופע בכורה אשר עולה לראשונה במסגרת הפסטיבל,  נגן הקונטרבאס הנודע גרסיה פונס במופע טריו , וירטואוז הפסנתר הישראלי מפריז ירון הרמן, הזמרת והכנרת הקובנית יליאן קאניזרס , הזמר השווייצרי אנדריאס שרר, עם הגיטריסט והחצוצרן האוסטרים פיטר רום ומרטין אברלה במופע אשר כבש במות רבות בעולם המחבר ביט בוקס וג'אז,

שלישיית הפסנתר השוויצרית ויין מארחת את הסקסופוניסט הבינלאומי עמית פרידמן, נגן המפוחית הברזילאי גבריאל גרוסי עם אמן הגיטרה הישראלי  מרסלו נמי והפרקשניסט הישראלי האהוב ז'וקה פריפניאן , הרכב האינדי-פולק הישראלי איינג'לסי, הסקסופוניסטית הבינלאומית ליהיא חרובי והמתופף והמלחין יוגב שיטרית במופע טריו אתנו ג'אז- פיוז'ן ישראלי .

  

פסטיבל "ג'אז חורף בים האדום" מנוהל אמנותית על ידי דובי לנץ, איש הרדיו הוותיק אשר במשך 15 שנה שימש ראש מחלקת המוסיקה של תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל .לאחר שבשנים האחרונות שידר לנץ ב88FMאת תוכניתו "לא רק ג'אז", שנה האחרונה חזר לנץ לשורות גלי צה"ל ולהגשת התכנית "קול הג'אז הזה" .

 

לנץ, אסף מכל קצוות תבל הרכבים משובחים וחיבורים ייחודיים לפסטיבל זה, ושילב גם השנה השפעות וסגנונות שונים בין ענקי סצנת הג'אז בעולם לבין מוסיקאים ויוצרים ישראליים. הרכבים מהארץ ומחו"ל ישתתפו השנה בפסטיבל ויקיימו מופעים מוסיקליים חווייתיים לאורך שלושת ימי הפסטיבל.

 כיתות אמן

בהמשך לשיתוף הפעולה המוצלח במהדורת הקיץ, כיתות האמן המסורתיות של הפסטיבל יתקיימו גם השנה, במועדון ה Mike's Placeבטיילת המלך שלמה..

•           ביום שישי 23 לפברואר בשעה 12:30 נקיים כיתת אמן עם Edmar Castanedaנגן הנבל המצליח.

•           ביום שבת 24 לפברואר בשעה 10:30 נקיים כיתת אמן עם ההרכב השווצרי Vein.

 

בר ג'אז

מסורת הג'אמים המפורסמת של הפסטיבל נמשכת, בחמישי ובשישי בלילה יתקיימו במועדון Mike's Placeג'אם סשן פתוח לקהל הרחב בהשתתפות אמני הפסטיבל. מועדון ה- Mike's Place  אף ישמש כנקודת מפגש לבאי הפסטיבל משעות הצהריים ובין המופעים ובו יציג הפסטיבל הרכבי ג'אז מגוונים בבמה פתוחה.   הג'אמים יתקיימו בימי חמישי ושישי 22 ו-23 לפברואר החל מהשעה 23:00 בהשתתפות אמני הפסטיבל.

  

התכנית האמנותית המלאה של הפסטיבל :

 Edmar Castaneda and Gabriele Mirabassi

נבל וקלרינט, סיפור אהבה

חמישי 22.2, שעה 19:45,  תיאטרון ישרוטל

שבת 24.2, שעה 16:00, תיאטרון ישרוטל

מופע הפתיחה של הפסטיבל

 

שני כלים מיוחדים עם שני נגנים מיוחדים יוצרים מפגש מוזיקלי חד פעמי. על הנבל, אדמר קסטנדה מקולומביה, בקלרינט, גבריאל מיראבאסי האיטלקי. שניהם פילסו לעצמם דרך יצירתית ייחודית, והחיבור ביניהם מוליד פרץ של יצירתיות ושיחה מוזיקלית ערנית, משוכללת ועמוקה, ומלאת חיים.

 

קסטנדה, בן 39, ניגן נבל בנעוריו והתמקד בעיקר במוזיקה העממית של קולומביה. לאחר שעבר לגור בניו יורק בגיל 16 עם אביו, הוא גילה את הג'אז והתאהב בחופש ובתחכום שלו. הואיל ואין תקדים ממשי של נבל ככלי שבו מנגנים ג'אז, למד קסטנדה חצוצרה ביום, ובלילה ניסה ותרגל את הידע החדש שגילה על הנבל, בגיג במסעדה. אט אט סלל לעצמו נתיב ייחודי ומובחן תוך שהוא יוצר קול מקורי שנע בחופשיות בין עולמות וז'אנרים, בין מוזיקה קולומביאנית, ג'אז לטיני ומוזיקה קלאסית. אל קהילת הג'אז הוביל אותו פקיטו דה ריברה, שלקח את נגן הנבל הצעיר תחת חסותו ואמר עליו "כישרון כביר. יש לו את הגמישות ואת הכריזמה המכשפת של מוזיקאי שהוציא את הנבל מחושך לאור". הווירטואוזיות שלו כובשת ורבת הבעה, כשהוא מפיק צליל ייחודי לחלוטין מהנבל, שיש בו מלאות סימפונית, ניואנסים של אקורדים, שליטה טכנית מושלמת בכלי, ויכולת להפיק צבעים של פלמנקו, ג'אז או מוזיקה לטינית, הכל לפי רצונו של המנגן. הוא הוציא שלושה אלבומים כמוביל הרכב, חיבר מוזיקה גם להרכבים סימפוניים ויצר בשלל שיתופי פעולה מסקרנים עם אמנים מרחבי העולם, היוצרים מפגשים גלובליים שבהם עומדים על במה אחת אמנים מארצות הברית, שווייץ, ישראל, צ'ילה, קולומביה, טורקיה וברזיל ומדברים שפה אחת. בין היתר שיתף פעולה עם ג'ון סקופילד, גונזלו רובלקבה, מרקוס מילר, הירומי, ג'ון פטיטיוצ'י, ואף זכה לחלוק במות עם עם אמנים כמו סטינג, ריקי לי ג'ונס, ופאקו דה לוסיה.

 

עם כלי כמו נבל, דואטים הם מפגש אהוב עליו במיוחד, בחיבור של אחד על אחד, שנותן מקום לדיאלוג וירטואוזי ולהבעה. כזה הוא החיבור עם מיראביסי, נגן קלרינט בן חמישים שמאחוריו עשרים אלבומים, וירטואוז אשר מתנועע בנועזות הן במוזיקה קלאסית והן בג'אז ואמן רב גוני באמת ובתמים. מיראביסי חקר את מוזיקת השורו הברזילאית ואת המוזיקה של דרום אמריקה בכלל, ומשתף פעולה סדרתי עם מוזיקאים מסקרנים, כמו גם עם פרויקטים בתחומים של תיאטרון, מחול ושירי משוררים. בין היתר עבד עם אנריקו ראבה, ג'ון קייג', סטיב סוולו, רביע אבו ח'ליל, רישאר גאליאנו, אנריקו פירנונזי, רוברטו גאטו, מריו ברונלו, ועוד. הוא מנסה להיות מעורב בהגדרה של פואטיקה מוזיקלית שמבקשת להפגיש את הרפרטואר האירופי הקלאסי עם מוזיקה פופולרית, והמפגש הזה יוצר למעשה את החלל הנרחב של כל מה שהוא מוזיקה בת זמננו.

על מיראביסי כתבו, שהצליל שלו מפתה, הראש שלו פתוח, והוא ממזג רוח הרפתקנית ושובבה עם לב חם, ועל קסטנדה כתבו שהוא מנגן בנבל כמו אף אחד אחר על פני האדמה. קסטנדה עצמו מעיד על חיבור גורלי עם הכלי: "נולדתי לנגן בנבל. זאת מתנה מאלוהים, וכמו כל מתנה מאלוהים, יש לה מטרה. המטרה של המוזיקה שלי היא לעבוד את האל ולהעביר את הנוכחות שלו ואת האהבה ללא תנאים שלו לבני האדם". קולומביאני עם הנבל של דוד המלך, ואיטלקי עם הקלרינט של הכליזמר היהודי, רק במוזיקה אפשר למצוא צירופים כה מסעירי דמיון ונפש.

 

אדמר קסטנדה נבל, גבריאל מיראבאסי קלרינט

  Garcia Fons Trio

אמן הנשמה של הקונטרבס

שישי 23.2,שעה 16:00, אולם כנען- מלכת שבא

שבת 24.2, שעה 16:00,  אולם כנען- מלכת שבא

 

לשמוע את רנו גרסיה-פונס זה לשמוע את הקונטרבס מחדש. יש מי שכינו אותו פגניני של הקונטרבס, ובין נגני הכלי גדול הממדים הוא נחשב לכוכב-על. גרסיה-פונס נולד לפני 55 שנה בצרפת, למשפחה ספרדית מקטלוניה. בגיל חמש החל לנגן ובגיל 21 כבר אחז בתואר פרופסור לנגינת קונטרבס ויצא לדרכו היצירתית. בדומה לאמנים כמו אסטור פיאצולה, ג'ימי הנדריקס ופאקו דה לוסיה, שקידמו את האפשרויות של הכלי שלהם בכוחו של לימוד ומחקר עצמי מעמיק, גרסיה-פונס הרשה לרוחו ההרפתקנית להתעלם ממגבלות טכניות, והחליט להוסיף מיתר חמישי לקונטרבס שלו. התוספת הרחיבה את המנעד הצלילי, פתחה אפשרויות חדשות לנגינת אקורדים, והעניקה לכלי חופש גדול יותר לאלתר, כשהוא יכול לנגן מלודיות מורכבות יותר ולהישמע גבוה כמעט כמו ויולה. הוא גם פיתח טכניקת פיציקטו ייחודית, כאשר הוא מכה על המיתרים בעזרת הקשת במקום בעזרת האצבעות, ויוצר צליל ייחודי. בהופעות סולו הוא משתמש במכשירי אפקטים ובמכשירי לופר, הדוגמים צליל ומנגנים אותו שוב ושוב, כדי ליצור תזמורת של איש אחד. "יש שמחה בכך שיש כלי שמותאם יותר לחלום המוזיקלי שלי", מסכם רנו.

 

החלום המוזיקלי שלו הוא יקום עשיר של צלילים, וכשהוא מונה את ההשראות שלו הוא כמעט מתנצל, כי "הרשימה ארוכה מדי": ג'אז, פלמנקו ומוזיקה מזרחית וים תיכונית, בלוז, גוספל, מוזיקה ברזילאית, אפרו-קובנית וארגנטינאית, וכמובן גם מוזיקה קלאסית, מבאך ועד סטרווינסקי. הוא מהבודדים שאימצו את מסורת הפלמנקו אל הקונטרבס והוא גם הקונטרבסיסט הראשון שקיבל פרס מהביאנלה לפלמנקו של סביליה. עם אלתור כאלמנט מרכזי בחזון האמנותי, התוצאה היא חיבור סגנוני עשיר ואידיוסינקרטי, וכפי שהוא מתאר, "אני רוצה לספר סיפורים שאי אפשר להביע במילים. לנסוע למקומות רחוקים, בלי לדעת מדוע. המוזיקה שובה את לבנו, מבלי שנדע לאן אנו הולכים. סוחף אותנו דבר מה, שהוא מעבר לעצמנו, מעבר לרגשות היומיומיים".

 

מאחוריו 14 אלבומים כמוביל הרכב ועוד רבים כנגן שותף. הוא מסייר בלי הפסקה ברחבי העולם ומעורב בשיתופי פעולה רבים. בתחילת הדרך עבד עם מתופפי ג'אז כמו קני קלארק וסאם וודיארד ובהמשך עבד עם דיוויד דורנטס, חררדו נונייז, אספרנצה פרננדז, כמו גם עם אנג'ליק יונאטוס מיוון, דאפר יוסף מטוניסיה, הונג טאן מווייטנאם, וקודסי ארגונר מטורקיה. הוא גם מלחין פורה, שמקבל הזמנות להלחין מוזיקה לסרטים ולבלט, כמו גם יצירות קאמריות של מוזיקת עולם עם הרכבים מיוחדים. למשל, הלחין יצירה לרביעיית כלי מיתר, קונטרבס, באנסורי, שהוא חליל מצפון הודו, וגם ריק, טמבורין קטן מצויד במצילות שמנגנים איתו מוזיקה ערבית.

עם עוצמה שקטה וחוש הבעה לירי, גרסיה-פונס הוא אמן של מוזיקה ללא גבולות, עד קצה הקשת בענן. באתר All About Jazzכתבו עליו שהוא מצוי בעמדה של לאחד בין אומות של אוהבי מוזיקה. את הנגינה על קונטרבס הוא לוקח אל מעבר לווירטואוזיות, ומשתמש בכלי כדי להביע רגש עמוק. "האמת היא שאני לא מזהה את עצמי בהשוואה המחמיאה לפגניני", הוא מסביר, "כי הוא נחשב לאב טיפוס של הווירטואוז. המטרה העיקרית שלי במוזיקה היא מחקר של הביטוי המעודן, שאין לו דבר במשותף עם וירטואוזיות. טכניקה היא רק דרך כדי להגיע ליותר חופש על הכלי. היא עוזרת לאלתר, לתת פרשנות. מה שאני מעריך במיוחד במוזיקה זאת הרוח, הנשמה, משהו שאני לא יכול להסביר".

  

רנו גרסיה-פונס קונטרבס חמישה מיתרים

דיוויד וניטוצ'י אקורדיון

סטפן קרצ'י ויברפון, תופים

 

ברי סחרוף עם איתמר דוארי ועומרי מור

שלושת המוזיקאים במשולש של גיטרה, פסנתר וכלי הקשה.

חמישי 22.2, שעה 21:45,  תיאטרון ישרוטל

 

מופע חדש שיעלה לראשונה בפסטיבל הג'אז באילת. ברי סחרוף – גיטריסט, זמר ויוצר – במופע עם שני מוזיקאים בעלי שם עולמי מהדור החדש: נגן כלי ההקשה איתמר דוארי והפסנתרן עומרי מור.

 

ברי סחרוף  נולד באיסטנבול בטורקיה. גדל בבת ים של שנות ה60 בשכונת עולים. כילדי השכונה ספג מאורחות ותרבות השכנים ממקבץ הגלויות המתערבבות. מכאן הכניס סחרוף אל תוך עולם הרוק השפעות מזרחיות לצד האלקטרוניות. לאורך ארבעה עשורים, מלהקת מינימל קומפקט שהיתה מהמצליחות באירופה בגל החדש, דרך השותפות עם רמי פורטיס וקריירת הסולו שהביאה אותו לפסגת הרוק הישראלי. סחרוף מרבה לשתף פעולה אמנותית עם מוזיקאים רבים ומרתקים.

 

איתמר דוארי, נולד בראש פינה שבגליל והחל לנגן בגיל שש. מתמחה הן בכלי הקשה מסורתיים והן בשילובם לכדי סט כלי הקשה ייחודי ומעורר השראה הנושא את שמו של איתמר ברחבי העולם כאחד המקישנים החשובים והמוערכים כיום.  הוא יכול לעלות לבמה עם שלל כלים כדוגמת דרבוקת חרס, תופי מרים, קחון, קאלאבש, פעמונים ותופים אפריקאיים ולשלבם יחד בצורה הרמונית ומופלאה.  עם אישיות בימתית שממזגת צניעות ותשוקה במינונים שווים, כפי שכתב עליו בן שלו ב"הארץ", יוצר דוארי חיבורים חדשניים ומצליח להפיק צבעים ורגישויות רבות משלל הכלים שלו ומהיותו מוזיקאי מגוון המבלה את מיטב זמנו במופעים ברחבי העולם בפסיפס גלובלי של מקצבים ומנגינות.  הוא שותף ליצירה עם אמנים במגוון סגנונות רחב יריעה החל מתזמורות קלאסיות מהטובות והמוערכות ביותר ועד לשיתופי פעולה עם אמנים כמו ג׳וני גרינווד, אבישי כהן, עידן רייכל, אביתר בנאי, ימן בלוז (כחבר מייסד של ההרכב לצדו של רביד כחלני) אהוד בנאי ועוד רבים אחרים אתם איתמר מופיע מקליט ושותף ליצירה.

 

הפסנתרן עומרי מור גדל באשדוד, מור נחשב כשרון בולט כבר מילדות. הוא רכש מגיל צעיר השכלה מוזיקלית משולבת: קלאסית, אנדלוסית וג'אז. מהאנדלוסית קיבל גישה ישירה לסגנונות של מוזיקה צפון אפריקאית, וגם רכש הבנה עמוקה ויסודית של הבלוז. בחיבור הייחודי בין עבר לעתיד, בין מערב למזרח, יוצר מור סגנון משל עצמו ומסוגל לשתף פעולה עם אמני ג'אז, מוזיקת עולם ועד לקלאסית. בין האמנים שעימם שיתף פעולה ניתן למצוא את הבסיסט אבישי כהן, ג'ימי קוב, מארק ג'וליאנה, ג'ון זורן, עומר אביטל, המתופף כארים זיאד, תזמורת השעבי האלג'יראית אל גוסטו, חלוץ הראיי מוריס אל מדיוני, והזמרים המרוקאים חמיד אל קסרי, עבדל כביר מרקן – כמו גם עם הפילהרמונית הישראלית, התזמורת המגרבית בהנהגת חנניה ביטון, והתזמורת האנדלוסית והפייטנים חיים לוק וליאור אלמליח.

המופע הייחודי של שלושת המוזיקאים היוצרים – סחרוף, דוארי ומור – נבנה על רפרטואר השירים של סחרוף לצד שירים ואלתורים חופשיים. השירים המוכרים והאהובים יזכו לעיבודים וביצועים חדשים במשולש של גיטרה, פסנתר וכלי הקשה.

 

ברי סחרוף גיטרה, שירה

עומרי מור פסנתר

איתמר דוארי כלי הקשה

כתיבה יח"צ

 Rom-Schaerer-Eberle

כשביטבוקס פוגש ג'אז

חמישי 22.2, שעה 23:30, אולם כנען- מלכת שבא

שישי 23.2, שעה 21:45, אולם כנען- מלכת שבא 

 

נתחיל מהסוף. לאחד הקטעים של השלישייה הזאת קוראים "The End Is Near", "הסוף קרוב", וזהו אוסף המחבר פראזות סיום של קטעי ג'אז, והופך אותן ללחן משוכלל אחד. גם אם בדיחות של מוזיקאים הן טעם נרכש, הרעיון והביצוע של "הסוף קרוב" ממחישים את המפגש המצוין שיש כאן, בין יצירתיות חופשית, פרועה ומטורללת, ובין ידע מוזיקלי רחב ועמוק. הזמר השווייצרי, אנדריאס שרר, עם הגיטריסט פיטר רום והחצוצרן מרטין אברלה, שניהם מאוסטריה, מרכיבים את השלישייה יוצאת הדופן הזאת. לכאורה, הצירוף של זמר, גיטריסט וחצוצרן אינו מקובל, אך ההסבר פשוט. הגיטרה היא כלי הרמוני, החצוצרה היא כלי מלודי, והקול האנושי כאן הוא כמעט כל כלי שאפשר להעלות על הדעת, והוא מה שמשלים את החיבור הבלתי רגיל.

 

היכולת הקולית של שרר בן ה-41, שהוא גם מלחין, גיטריסט לשעבר בלהקת פאנק, ופרופסור לג'אז באוניברסיטת ברן לאמנויות, היא פנומנלית וחסרת גבולות. כזמר הוא חוקר מנעד רחב של טכניקות, בהן שירה דיבורית (sprechgesang), סגנון שמוכר במוזיקה הקלאסית מסוף המאה ה-19 כטכניקה של הפקת קול שבין שירה ודיבור; חיקוי צלילים; ביטבוקסינג, תיבת קצב בעברית, שבו יוצרים קצב ושירה בו בזמן; שירת סקאט, שהיא מלמולי ה"דה בה דה, סקובי דופ" הנפוצים בשירת ג'אז; וגם סלסולים אופראיים. יכול להיות רגע שבו הוא שר יחד עם החצוצרה וקשה להבדיל מי הכלי ומי הקול. הוא יכול גם להתחיל לשוחח עם הקהל, ולגלוש אט אט ובדייקנות מדיבור חולין לג'יבריש של שירת סקאט.

 

עם מגוון צלילים, קולות וטכניקות, ורעיונות הלחנה מגוונים, השלישייה יוצרת ג'אז המחבר בין קצוות, ג'אז שהוא גם אוונגרד וגם מיינסטרים, אימפולסיבי ואינטלקטואלי בו בזמן, מתוכנן ומפתיע, מרענן וסוער תוך שהוא מאורגן וממושמע. הם פעילים משנת 2009 והאלבומים שהוציאו, עם הכותרות "בבקשה לא להאכיל את הדוגמנ/ית" (2011) ו"בגיל שש רציתי להיות טבח/ית" (2013) קיבלו ביקורות חמות, שהובילו לקונצרטים ברחבי העולם. כשהם קוצרים מחמאות מכל עבר, על שנינות, דמיון, עושר סגנוני, רעננות ומקוריות ההרכב הוכתר כסנסציה קטנה שהפכה לגדולה, וכאחד ההרכבים המובילים של ג'אז אלטרנטיבי. באתר ניו יורק סיטי ג'אז רקורד כתבו: "אחד מזמרי הג'אז הגדולים באירופה סורג אלמנטים של סווינג, מוזיקה אפריקאית, בלוז ואפילו קצוות של היפ הופ לתוך אוונ-גרוב שהוא לחלוטין בלתי צפוי וכובש, כמו שום דבר ששמעתם לפני כן".

 

פיטר רום גיטרה

אנדריאס שרר שירה

מרטין אברלה חצוצרה, פלוגלהורן

 

המופע בתמיכת  Austrian Cultural Forumשגרירות אוסטריה בישראל

 

theAngelcy

שישי 23.2, שעה 23:30,  תיאטרון ישרוטל

מלאכים של אינדי פולק ישראלי

 בשיטוטיו היחפים באירופה, כשהוא מנגן ברחובות ופוגש צוענים, פאנקיסטים, זמרי רגאיי, אמני היפ הופ, רקדני ברייק דאנס ומשוררי רחוב, היה לו משפט לפתרון רגעים בעייתיים, בטון סמכותי של סוכן מוסד ישראלי: "זה בסדר, אני עובד בשביל האנג'לסי, אני מלאך סמוי". דה אנג'לסי הוא חיבור של שתי מילים, סוכנות ומלאכים, Agency of Angels, ורותם בר אור, סולן הלהקה ואחד ממייסדיה, השתמש בהצלחה במשפט המרגיע למול אירופאים מודאגים, עד שדה אנג'לסי נהיה שם ממש טוב ללהקה.

 

סוכנות של מלאכים הוא תיאור טוב לשישיית המוזיקאים, הפועלת משנת 2011 ומקיימת בתוכה שלווה של ניגודים. מצד אחד, הם סוכנות, סוכנות נסיעות אפילו, מחוברים לאדמה, מסתובבים הרבה בעולם, מקיימים עבודת רגליים צפופה של נסיעות, סיבובי הופעות ארוכים, וגם למידה ויצירה מתמשכת. מהצד האחר, הם גם מלאכים, פועלים מתוך תחושת שליחות, מחוברים לרעיון של לשרת דבר מה גבוה ונעלה, שאינו מן העולם הזה.

את הז'אנר אפשר להגדיר כאינדי פולק אקוסטי, אלטרנטיבי ואקלקטי. זאת מוזיקה שנוצרת בחדר קטן, כשכולם מנגנים יחד במעגל, מקשיבים זה לזה, מביטים זה בזה. התזמור עשיר ומלא טעמים: גיטרות, קונטרבס, ויולה, קלרינט, חליל, מלודיקה, כלי הקשה והרבה קולות. שני מתופפים חולקים סט תופים מורכב אחד, כשהם משתמשים בידיים בלבד, ונהיים ישות אחת עם ארבע ידיים. דה אנג'לסי מצליחים לחבר פולק, בלוז, רגאיי, גוספל וכלייזמר לתמהיל הגיוני, והם יכולים להוסיף גם טעמים של מוזיקה בלקנית, אקפלה, מוזיקה קלאסית, פולקלור, רוק מתקדם, שירי עמים, מוזיקת מערבונים, קברט, ומארשים צבאיים, כאשר כל נשמע קשור ובדיוק במקום. עם עבודה הרמונית מעניינת, ומתן דגש על הגשה וקצב, הם שומרים על הצליל האקוסטי של הכלים, כשהשימוש בקולות של כל חברי ההרכב יוצר שירה אנושית פתוחה ומעומק הלב. מצד אחד, העבודה שלהם קפדנית ושאפתנית, עם תשומת לב רבה לכל פרט, מהצד האחר, את ההקלטות הם משתדלים לא לערוך ולתקן, ולהשאיר לחלוחית של אמת אנלוגית בעולמנו הדיגיטלי המצוחצח.

עם אינטליגנציה מוזיקלית הגדולה מסך חלקיה, ושפה עשירה בהקשרים ואזכורים, אלבום הבכורה שלהם, "Exit Inside", יצא בשנת 2014 בארץ ושלושה שירים ממנו נכנסו לפלייליסט של גלגל"צ. שנה מאוחר יותר יצא האלבום בהפצה בינלאומית באירופה והלהקה התקבלה בחיבוק חם בסצנת האינדי, קיבלה ביקורות אוהדות ומתמוגגות, וחרשה את אירופה בהופעות. בתחילת 2018 עתיד לצאת אלבומם השני.

 דה אנג'לסי הם להקה ישראלית וגלובלית בו בזמן. הם "שרים באנגלית, אבל הישראליות פורצת להם מכל החורים", כפי שכתבו עליהם. כאנשים צעירים שמגיעים ממדינה מסוכסכת ומורכבת, המילים עוסקות בחיילים, בפצצות ובמלחמה או בגבריות, חוסר יציבות וחיפוש זהות, אבל המוזיקה נושאת את הנשמה ומרקידה את הגוף. השילוב של פוליטיקה ורוחניות טיפוסי לישראליות הגלובלית החדשה, כפי שהם מתארים את עצמם: "היינו בצבא והיינו בהודו והיינו בשביל ישראל, ורצינו שיהיה שלום ושנמצא אהבה, ושנבין מה אנחנו עושים פה. ובינתיים אנחנו מצטופפים יחד, בלהקה, שלא נהיה לבד בכל זה, ויוצאים לפגוש את הקהל - בדימונה, במטולה, במודיעין, בבאר שבע, בליטא, בקרקוב, בגרמניה, בירושלים, ולשיר איתם את השירים שהופכים להיות שלהם". מבקר המוזיקה יוסי חרסונסקי כתב עליהם "המוזיקה של האנג'לסי גדלה עליך מהאזנה להאזנה. זה נוגע ומגיע, מתענג על המנגינות והתזמורים העשירים, מתיידד איתם, מתאהב בהם". ואכן, אלפים התאהבו בסוכנות המלאכים הישראלית החרוצה, הלכו שבי אחר היופי והמקוריות, והתרגשו עד עומק הלב מקסם של מלאכים.

 רותם בר אור גיטרה, שירה

מאיה לי רומן ויולה, קולות

אורי מרום קלרינט, חלילים, קולות

אודי נאור תופים, קולות

מעין זמרי תופים, קולות

גל מאסטרו קונטרבס, קולות

 

VEIN plays Ravel feat. Amit Fridman

עיבודי ג'אז למוסיקה קלאסית

שישי 23.2, שעה 20:00, אולם כנען- מלכת שבא

שבת 24.2, שעה 14:00, אולם כנען- מלכת שבא

 Veinהוא גם כלי דם, וריד, שדרכו זורם הדם בגוף האנושי; וגם סגנון נגינה או מצב רוח. המילה מתארת בשלמות את הגישה של שלישיית הפסנתר השווייצרית. מצד אחד, הם נושאים את נוזל החיים של מסורת הג'אז; מהצד האחר, הם מחליפים סגנונות ומצבים בתחכום ובמהירות רבה. הם נפגשו לפני יותר מעשור בבאזל, שווייץ, שני אחים תאומים, מיכאל ופלוריאן ארבנץ, המנגנים פסנתר ותופים, בהתאמה, אשר חברו לבסיסט תומס לאנס. שלושתם למדו בקונסרבטוריון בבאזל, והם נגנים עם הכשרה קלאסית שקפצו למים של הג'אז ושוחים בהם בחופשיות. "אחד ההרכבים הכי מרגשים באירופה" כתבו עליהם ב"גארדיאן" וכך גם הם מעידים על עצמם: "הזהות שלנו היא של מוזיקאי ג'אז אירופיים" אומר מיכאל ארבנץ, "ובעבורנו זה כרוך באינטראקציה עם האמנים המופיעים האמריקאיים הטובים ביותר". Veinמסיירים ברחבי העולם, הופיעו ביותר מארבעים ארצות וארבע יבשות, ומעניקים כשישים קונצרטים בשנה. כיום הם ביססו לעצמם קהל נלהב של אוהבי ג'אז, הן בשל המגוון הסגנוני והן בשל רמה טכנית גבוהה ומדויקת, המשלבים את המורכבות של מוזיקה קאמרית אירופית קלאסית עם הריגושים והאנרגיה של אלתור ג'אז מתוחכם וקולע. על אף שבדרך כלל בשלישיית ג'אז פסנתר ראשון בין שווים הוא הפסנתרן, Veinמבקשים ליצור פעולה ותגובה הדדית שתגיע לאיזון הגדול ביותר האפשרי בין שלושתם, בנגינה המשותפת ובקטעי הסולואים. התוצאה היא אחדות ואחווה מדהימה, עם הפתעות וגילויים. הם גם אוהבים להשתעשע ולהצחיק. ב-2013, למשל, הוציאו את האלבום "VOTE for VEIN" שהיה קמפיין בחירות מוזיקלי, עם פוסטר בחירות מזויף, ועם קטע בשם הקולע "No We Can't - Vote For Us Anyway".

 

Veinמוציאים אלבום כמעט כל שנה, וצברו שיתופי פעולה ארוכים עם נשפנים סולנים כוכבים, שהם תמיד חומר שמתקבל בשמחה לתוך שלישיית פסנתר, כמו הטרומבוניסט גלן פריס והסקסופוניסטים גרג אוסבי, דייב ליבמן ואנדי שפרד. באילת, מצטרף אליהם במשבצת זו הסקסופוניסט הישראלי עמית פרידמן, מהמוזיקאים המובילים בג'אז הישראלי, נגן, מעבד ומלחין היוצר ג'אז מקורי עם אלמנטים של מוזיקת עולם ומוזיקה מזרח תיכונית. פרידמן הוציא שני אלבומים כמוביל הרכב, ואף שימש מנהל מוזיקלי של תוכנית הטלוויזיה "הלילה עם ליאור שליין". עם Veinממלא פרידמן את תפקיד כלי הנשיפה, שנוכחותם חשובה ומשמעותית בציר המלודי של היצירות העשירות שהלחין ראוול.

 

כאשר הם חוקרים את החללים המסקרנים והמאתגרים שבין הלחנה ואלתור, מבצעים Veinחומר מקורי וגם פרשנויות ועיבודים למסורות קלאסיות וג'אזיות. הם הוציאו אלבום מחווה ל"פורגי ובס", תחביב ידוע של ג'אזיסטים, אלבום בשם "אפקט המוזיקה הקאמרית", ולאילת הם מגיעים עם הפרויקט האחרון והמדובר שלהם "ויין מנגנים ראוול". המלחין הצרפתי מוריס ראוול (1875–1937) הוא בחירה ברורה בעבור Vein, כי הלחנים שלו חולקים הרבה במשותף עם הנוף הצלילי שלהם. ראוול חי בתקופה שבה המסורת של הייצוג שינתה את צורתה, ועברה מהקונקרטי אל המודרני והמופשט. Veinמכירים את המצב הזה ומזדהים עימו, בניסיונות היצירתיים לפרוץ למחוזות חדשים עם המוזיקה, תוך שמירה על הערכים המסורתיים של ג'אז. ראוול השתמש בטעמים רבים במוזיקה שלו, כולל ברוק, מוזיקה ספרדית וג'אז, וגם Veinבונים עולם מוזיקלי עם השפעות רב צדדיות. היצירות של ראוול הן תבנית, ולתוכה נמזגת השפה המוזיקלית של Vein, במהלך יצירתי שמשחזר את הגישה של ראוול עצמו מלפני כמעט מאה שנה. בלב האלבום, "בולרו", אחת היצירות האייקוניות של המאה העשרים שמקבלת ביצוע ג'אזי מסחרר ואנין טעם. במגזין "רולינג סטון" הגדירו את Veinבתמצית: "שלישיית פסנתר יצירתית באופן יוצא מן הכלל".

 מייקל ארבנץ פסנתר

תומס לאנס בס

פלוריאן ארבנץ תופים

נגן אורח: עמית פרידמן כלי נשיפה

 

Yaron Herman Trio

וירטואוז הפסנתר הישראלי מפריז

שישי 23.2, שעה 20:00, תיאטרון ישרוטל

שבת 24.2, שעה 14:00, תיאטרון ישרוטל

 

לילה אחד בפריז שינה את מסלול חייו של הפסנתרן הישראלי ירון הרמן. לאחר שהחליט לוותר על לימודים בארצות הברית וכבר היה בדרך הביתה, לישראל, עצר המטוס לחניית ביניים בפריז ונתקע בה בגלל סופת שלגים. ואם כבר צריך להעביר לילה בעיר האורות הקפואה, נכנס הרמן למועדון ג'אז, התיישב, והתחיל לנגן. כמו בסיפורים הטובים, שני מוזיקאים שבדיוק נתקעו בלי פסנתרן נשבו בקסמיו, והציעו לו להישאר בעיר למשך שבוע, כדי להופיע איתם. השבוע הזה נמשך עד היום, ואותו לילה היה בתחילת שנות האלפיים.

 

הרמן בן ה-36 התחיל לנגן רק בגיל 16, בעקבות פציעה שגרמה לו לעזוב את הכדורסל. לאחר אותו לילה גורלי בפריז, הוא השתלב היטב בסצנת המוזיקה של העיר ועד היום הספיק להופיע בכל היבשות, להנהיג את חבר השופטים בתחרות פסטיבל הג'אז במונטרה, שווייץ, להופיע בשידורי טלוויזיה ב-39 מדינות, ולקטוף פרסים רבים. הוא חתום ביוניברסל ג'אז, הוציא שלושה אלבומים כמוביל הרכב והשתתף ברבים אחרים, ואף זכה להיות פסנתרן הג'אז הראשון אי פעם שניגן בעיר האסורה בבייג'ין.

 

הרמן פיתח סגנון ייחודי של הלחנה בזמן אמת, והתלקחות של אלתור פרוע אשר מגיע לשיא בצורה מלאת משחק ושובת לב. הוא נגן ומלחין אינטליגנטי ויצירתי, שמתייחס באותו כובד ראש ועניין להלחנה של חומר מקורי או לאינטרפרטציות של קטעים מוכרים. גם פרשנות בעבורו היא יצירה בפני עצמה והוא מטפל בשמחה בחומרים כמו "No Surprises" של רדיוהד, "טוקסיק" של בריטני ספירס או נעימת הנושא של "משחקי הכס". כאשר ניגן בארץ עיבודי ג'אז לשירים ישראליים ותיקים, וביצע עם חבריו את "זמר אהבה לים", ישבה בקהל אלמנתו של סשה ארגוב ובכתה מהתרגשות.

 

היצירתיות והרעיונות יכולים להגיע ברגעים הכי בלתי סבירים. והרמן משקה אותם בסבלנות ונותן להם לגדול, כמו צמחים שרק צריכים מים, אור וזמן. למשל, בטיסה מפריז לטוקיו, שאורכה 12 שעות, תקתק מעל ראשו של הרמן מזגן מקולקל. לאחר ארבע או חמש שעות של תקתוק משגע ובלתי נסבל הוסיף לו הרמן פראזה מקורית משלו, שהיתה ללחן. בתוספת אלמנט שגזר מבאך, הגיע ליצירה שלמה, אותה תיאר במפגש טד אקס פריז כ"מיזוג אוויר פוגש את באך".

זהו המסע היצירתי של הרמן, שהוא אישי ואינטימי אך גם פתוח לעין כל. בראיון ל"הארץ" אמר "מוסיקה אמורה להעביר מצב הוויה, שאם אתה כאמן עובד על עצמך אתה יכול להגיע אליו. זה מה שגורם לאנשים להתרגש ממוסיקה". גם ב"טיים אאוט" התרגשו מהרמן וכתבו "נגינת פסנתר של רב אמן שמערבת וירטואוזיות קיצונית עם תבונה חדה כסכין".

 

ירון הרמן פסנתר

זיו רביץ תופים

סבסטיאן בורגר בס

  חמישיית ליהיא חרובי

תיקון עולם דרך צלילים

שבת 24.2, שעה 12:00, אולם כנען- מלכת שבא

 

בזמן הלימודים בברקלי, גילתה הסקסופוניסטית הישראלית ליהיא חרובי, הלכה למעשה, כיצד מוזיקה יכולה להיות כוח משנה חיים. כחברה במכון הג'אז העולמי של ברקלי, Berklee Global Jazz Institute, נסעה ברחבי בעולם, הופיעה ועבדה עם אמנים כמו טרי לין קרינגטון, ג'ו לובנו, ג'ון פטיטוצ'י ובעיקר עם דנילו פרז ומרקו פיגנטרו. מוזיקה, היא הבינה אז, יכולה להיות הרבה יותר מבידור, "וכל מה שחשבתי על מוזיקה קיבל נפח אחר", היא אומרת.

היא התחילה לנגן לפני עשרים שנה, כשהיתה בת תשע, במסגרת האולפנה למוזיקה בקיבוץ גבעת ברנר. אחותה ניגנה בקלרינט, ומשום שאמרו לה שהסקסופון הוא אח של הקלרינט, הבחירה היתה הגיונית. היא למדה בתיכון תלמה ילין וכנערה נסעה לתוכנית הקיץ של ברקלי, שבסופה קיבלה הצעה למלגה מלאה. שבוע ימים לאחר שסיימה את שירות החובה בתזמורת צה"ל, עלתה על הטיסה לבוסטון. היא סיימה תואר ראשון בברקלי ותואר שני בקונסרבטוריון של ניו אינגלד, והיום היא חיה בבוסטון, ומלמדת בברקלי במחלקת הרמוניה.

 

חרובי השתתפה ב-11 אלבומים כנגנית מלווה ובשנת 2018 היא מוציאה אלבום ראשון כמובילת הרכב. היא הופיעה עם ג'רי ברגונזי, ג'ורג' גרזון, קן שפורסט, עם המתופף מקס ויינברג, חבר היכל התהילה של הרוקנרול שעבד עם ברוס ספרינגסטין, וגם עם האמנים הישראלים דויד ברוזה, טל רצון וארקדי דוכין. עם החמישייה שלה, המתהדרת בכלי בלתי רגיל בג'אז, מנדולינה חשמלית, היא מבצעת את המוזיקה המקורית שהלחינה ועיבודים מקוריים שלה. בהופעה באילת תשחרר לראשונה באופן רשמי את אלבום הבכורה שלה שיוצא ב-2018. המוזיקה מלודית ולירית, לכמה מהשירים יש גם מילים. עם קשר הדוק למסורת הג'אז, הסווינג והביבופ, חיבור לרוחניות והשפעות פולקלוריות ומודרניות משלב ההרכב מקצבים, הרמוניות וטקסטורות בין הכלים והנגנים. "כשאני חושבת על ההרכב, אני חושבת לפעמים על הנוף של ארץ ישראל", היא אומרת, "יש את ההר, את המדבר, את חוף הים והיערות שבצפון, יש הרבה צבעים שמגיעים מכל הכלים, כאשר ביחד הכל צליל אחד, מקשה אחת ומורכבת".

 

בין שהיא מלחינה יצירה לעשרים נגנים וסקסופון, ובין שהיא ממשיכה את העבודה החברתית והחינוכית בקהילה דרך מוזיקה, הקשר לאנושיות ומוזיקה הוא מנוע הצמיחה והחיפוש של חרובי. "מוזיקה יכולה לשנות חיים של אדם, לדחוף אותו בכיוונים חיובים, לתת לו כלים להתמודד עם החיים והזדמנויות חדשות", היא אומרת. "כשיש מוזיקה יש הקשבה, יש קבלה, יש דו שיח, יש תקווה, יש התחדשות. בפשטות, אני מאמינה שמוזיקה הופכת את העולם למקום טוב יותר".

 

ליהיא חרובי סקסופונים

ג'ייקוב מינס מנדולינה

רונן שמואלי פסנתר

אהוד אטון בס

נועם ישראלי תופים

 

שלישיית יוגב שטרית

אתנו ג'אז פיוז'ן ישראלי

שישי 23.2, שעה 12:00, אולם כנען- מלכת שבא

המתופף והמלחין יוגב שטרית יוצא לדרך חדשה, דרך שהיא החלטה להתמקד בביצוע היצירות שהלחין, ולהוציא לאור את המוזיקה הפרטית שלו. כך, בפשטות, החליט לפני שנתיים המוזיקאי בן ה-39, והקים לעצמו שלישיית תופים, פסנתר וקונטרבס. הוא גדל בבאר שבע, ובגיל 11 התחיל ללמוד תופים במתנ"ס השכונתי, לאחר שהוריו קנו לאחיו תופים קטנים, והוא לא הצליח להוריד אותם מהידיים וניגן בלי הפסקה. כשבבית הקשיבו ל"Take 5" של דייב ברובק, נטמנו בתוכו זרע האהבה לג'אז והמשיכה למקצבים מאתגרים. כבר בגיל 14 תופף עם להקות רוק, ובהמשך גילה את עולמות הפיוז'ן והג'אז. הוא רכש השכלה מוזיקלית ענפה, באוניברסיטה העברית ירושלים, בקולקטיב המתופפים בניו יורק וברימון. משנת 2003 היה חבר מייסד של קולולוש, הרכב היפ הופ, פאנק וסול, שפעל במשך 11 שנה וזכה להצלחה ברחבי העולם.

שטרית יודע לבטא את המוזיקה שבתוכו גם באמצעות פסנתר, חלילית, חליל צד וגיטרה, והוא מלחין מתוך מצבי רוח וחוויות או מקדיש יצירות לאדם אהוב, כמו למשל לבתו הקטנה. "היצירות שלי נוצרות ברוב המקרים מהנגינה של הרגע", הוא מתאר, "אני מתיישב ליד הפסנתר ומתחיל לנגן. לפעמים הרעיון מתנגן לי במהלך היום ואז אני מקליט אותו ומפתח אותו בסטודיו. יצירה יכולה גם להיוולד ממקצב תופים או מלופ בס כלשהו, שלתוכם אני משלב מלודיה והרמוניה". הוא עבד בין היתר עם עם צ'וצ'יטו ואלדז, אבי אדריאן, אילון תורג'מן, אלי בנאקוט, דורי בן זאב, מיקה קרני, וסטיב פאסקוב ועם השלישייה שלו הופיע ברחבי אירופה, וגם בהודו, בגוואטמלה ובקזחסטן.

אלבום הבכורה של השלישייה יצא בשנה שעברה, והוא כולל 11 קטעים ששטרית הלחין, עיבד והפיק. העולם הצלילי עשיר, ומשלב בין מוזיקה מסורתית ושורשית, מוזיקה אנדלוסית ומרוקאית, מוזיקת גנאווה, צלילים מקובה ומברזיל, וג'אז עכשווי, רגטיים, ביבופ, הארד בופ ואף השפעות של פאנק ודראם אנד בייס. זהו כור ההיתוך הישראלי במיטבו, והתוצר המובהק שלו הוא ז'אנר של ג'אז בסגנון מוזיקת עולם, שהוא למעשה ג'אז ישראלי, או גם אתנו ג'אז כפי שמכנים אותו לעתים בעולם.

האלבום וההופעה זכו לשבחים, בין היתר נכתב שטכניקות האלתור של שטרית מלאות טעם באופן מדויק ומתוזמנות היטב, וכי רוחב יריעה וכישרון ניכרים היטב בעבודת השלישייה. בביקורת על האלבום נכתב: "ממנגינות מרוקאיות ועד הארד בופ, זהו אלבום חובה לאוהבי מוזיקה שרוצים לערבב את הג'אז שלהם עם תוספת הרעננות שמגיעה מהפיוז'ן עם מוזיקת עולם". עם מנגינות מרגשות, המביעות עצב עמוק או לחילופין אקסטזה מושלמת, החקירה המוזיקלית של שטרית היא הטוב ביותר שיש לאתנו ג'אז להציע.

יוגב שטרית תופים

סתיו גולדברג פסנתר

מני וולט בס

 

לא סטנדרטיים עם שלומי שבן

תופרים חליפת ג'אז לשירים

שבת 24.2, שעה 18:30, תיאטרון ישרוטל

 אנסמבל ג'אז פוגש זמר ויוצר, מעבד את השירים שלו, ותופר להם חליפה חדשה, לפעמים שמלה, בסגנון ג'אז למהדרין. בתפקיד האנסמבל, הלא סטנדרטיים, פרויקט של הצוללת הצהובה בירושלים, ובתפקיד הזמר, שלומי שבן. לפרויקט לא סטנדרטיים, הקיים יותר מעשור, יש ניסיון ארוך ומגוון בשידוכי ג'אז, כאשר בין היתר עבדו איתם אלון אולרצ'יק, ריקי לי ג'ונס, מאור כהן, אמל מורקוס, יונתן רזאל, שילה ג'ורדן, אפרת גוש, יוני רכטר, אבישי כהן, רביד כחלני, תמר אייזנמן, מיקה קרני, צ'אק יזראלס, שלמה גרוניך ועוד.

 

לבו של הדיאלוג היצירתי הוא בחיבור בין האמן, ששיריו עוברים טיפול עשרת אלפים של ג'אז, ובין המעבד, שמפרק ומרכיב את החבילה המוזיקלית. האמן, שלומי שבן, בן 41, הוא פסנתרן קלאסי שהיה לזמר וכותב שירים אהוב ובעל סגנון מקורי. שבן יודע ליצור הרמוניה וירטואוזית קלילה בין מוזיקה קלאסית, רוק ופופ, ומאחוריו ארבעה אלבומי סולו. לשירים ולפרסונה שלו יש חוש הומור ישיר והוא נע תדיר על הקו שבין אולמות קונצרטים מעונבים ובמות רוקנרול מעושנות ונוטפות זיעה. המעבד הוא תומר בר, פסנתרן ומלחין, רק בן 23, ומאחוריו כבר חמישה אלבומים וקילומטראז' עיבוד של כעשרה פרויקטים עם הלא סטנדרטיים. ההרכב נתפר במיוחד למידותיו של שבן, ומאחורי הזמר הוצבה רביעיית ג'אז איכותית וגם שלושה קולות מלווים של שתי זמרות וזמר. הסגנון הנקי משרת את הכריזמה הבימתית של שבן, שבדרך כלל אוהב לשבת ליד פסנתר, אך כאן הוא מקבל ביטוי חשוף יותר, וברוב השירים הוא עומד כשחקן, בקדמת הבמה, ופשוט שר.

"העבודה שאני עושה היא בעיקר עיבוד דרך הפשטה", מתאר בר, "אני מנסה להעמיק את העולמות של השירים ולתת להם פירוש יצירתי ומורכב. המפגש עם ההרכב תמיד קצת מאתגר את האמנים האורחים, מחדש להם, ויוצר הזדמנות לשיר שירים שלהם בהקשרים מפתיעים". הפתעות, קלאסי, פופ, ג'אז ורוק; שלומי שבן ועוד שישה לא סטנדרטים על הבמה ייתנו ערב של ניגודים והמצאות, לא סטנדרטי לכל הדעות.

 

שלומי שבן שירה

תומר בר פסנתר

יוראי אורון בס

ניצן בר גיטרה

שרון פטרובר תופים

נעמי אהרוני גל, שרי זק לוי, שלו אדרי קולות

 נעמי אהרוני גל, שרי זק לוי, שלו אדרי קולות

  

Gabriel Grossi feat. Marcelo Nami And Joca Perpignan

מפגש פסגה ברזילאי חוצה יבשות

שישי 23.2, שעה 14:00, אולם תיאטרון ישרוטל

 

מוזיקה היא כמו שפת אם, ולשלושת אלו יש שפה משותפת, ג'אז ומוזיקה ברזילאית. בשיתוף פעולה מיוחד לפסטיבל, מארח גבריאל גרוסי הברזילאי, מאסטר של מפוחית, את נגן כלי ההקשה ז'וקה פרפיניאן ואת הגיטריסט מרסלו נמי, שני מוזיקאים ישראלים שמולדתם היא ברזיל.

 

גבריאל גרוסי הוא נגן מפוחית מהטובים בעולם, וגם מלחין, מפיק ומעבד מוערך. עם אישיות ורצון חזקים, הוא מצא דרכים מיוחדות כדי לשלב את המפוחית אל היקום העשיר של מוזיקה ברזילאית וג'אז, ופיתח סגנון נגינה עם גישה מודרנית וחדשנית. טוטס טילמנס, ג'אזיסט המפוחית הבלגי, שגרוסי גם הוציא לו אלבום מחווה, אמר עליו: "התרשמתי מאוד מגבריאל. הוא מנגן בקלילות מרובה, והוא מוזיקאי של פיצוץ מופלא. נדהמתי מהלחנים שלו ומהשליטה שלו בשפה הברזילאית". מאחוריו תשעה אלבומים, בפרויקטים מגוונים כמו דואט עם גיטרה או פסנתר או אקורדיון, חמישייה ושלישייה. משנת 2005 הוא חבר בחמישיית המילטון דה הולנדה, נגן הבנדולין (מנדולינה ברזילאית), ואיתה היה מועמד לגראמי הלטיני שלוש פעמים ברציפות. הוא עבד עם אמנים כמו הרמטו פסקואל, צ'יקו בוארקה, מילטון נסימנטו, דייב מת'יוס, פאולו מורה, איוואן לינס, ליילה פינהיירו, ג'ואאו דונאטו, דומינגואינוס ואחרים.

שני האורחים מישראל, ז'וקה ומרסלו, מכירים את גרוסי עוד מברזיל, מעריכים ואוהבים אותו מאוד. ז'וקה פרפיניאן, יליד ריו דה ז'נרו, הוא נגן כלי הקשה וגם זמר ומלחין שמבלה הרבה על קו ברזיל-ישראל. כמוזיקאי רב תרבותי עם קריירה בינלאומית, עבד עם אמנים גדולים כמו ננה וסקונסלוס, ארמנדיניו, ז'ואו דונטו, האחים מנדס, פקיטו דה ריברה, דייב ליבמן, אדמר קאסטנדה ועוד. בישראל שיתף פעולה בין היתר עם מתי כספי, יוני רכטר, אריק איינשטיין, קבוצת מיומנה, עידן רייכל, ושלישיית טוקאן, שהוא חבר מייסד שלה. ננה וסקונסלוס אומר עליו, "ז'וקה מפיץ את המוסיקה הברזילאית לעולם עם כבוד, טוב טעם ואהבה".

 

הגיטריסט מרסלו נמי נולד בעיירה קטנה בפרברי ריו דה ז'נרו, והופיע והקליט עם מיטב האמנים בברזיל, בהם שיקו בוארקה, דניאלה מרקורי, איוואן לינס, המילטון דה הולנדה ועוד. בישראל עבד עם יוני רכטר, שם טוב לוי ושלמה יידוב. הוא חבר קבע בהקלטת האלבום הרשמי של הקרנבל היוצא מדי שנה והוציא שני אלבומים כסולן, הממחישים את הקשר העמוק שלו למסורת הברזילאית ולצידו את היכולת לחדש ולשבור מוסכמות. נמי מנגן גיטרה קלאסית וגיטרה חשמלית, ופיתח טכניקת נגינה המשלבת בין השתיים ומעניקה השראה לנגנים ברחבי העולם. איוואן לינס, מגדולי המלחינים בברזיל, אמר עליו "אחד הגיטריסטים הגדולים של הדור החדש".

המפגש הישראלי של שלושת הברזילאים יכלול עיבודים מקוריים לקלאסיקות מהרפרטואר העשיר של מוזיקה ברזילאית וגם מוזיקה מקורית של שלושתם. התמהיל יכלול ג'אז ברזילאי, קצת שורו, קצת סמבה, בוסה נובה, מקצבים אפרו-ברזילאיים וגם שירה ואלתור. לשלישייה יש חיבור מיוחד. המפוחית הקלילה ומלאת הגוונים ומערכת של כלי הקשה וגיטרות בונים יחד צליל אקוסטי, שהוא נעים, קל וזורם, במופע שהוא שיר אהבה למוזיקה של ברזיל.

 

גבריאל גרוסי מפוחית

מרסלו נמי גיטרה

ז'וקה פרפיניאן כלי הקשה, שירה

 

Yilian Cañizares Quintet

זמרת. כנרת. אזרחית העולם

חמישי 22.2,שעה 23:30, תיאטרון ישרוטל

שישי 23.2, שעה 21:45, תיאטרון ישרוטל

 

לפני שהיא מתחילה הופעה, עוצרת איליאן קניזרס כדי להקדיש מחווה לאימהות ולאבות הקדמונים שלה. היא מדליקה נרות, מתפללת, ורגע לפני שעולים האורות והיא דורכת על הבמה, היא מתכופפת ונוגעת קלות ברצפה. "זה תמיד מציב אותי באופן מלא ולחלוטין בתוך הרגע, מאפשר למוזיקה לזרום דרכי, ולהגיע לאנשים אפילו אם הם אינם מדברים את השפה שלי", אומרת הכנרת והזמרת, שנולדה בקובה וחיה כיום בשווייץ. קניזרס מלאה בתשוקה שווה כלפי ג'אז, מוזיקה קלאסית, סלסה, היפ הופ ומוזיקה קובנית, והיכולת שלה לצרף קול וכינור מעניקה לה ביטוי עוצמתי, כמו תזמורת שלמה באישה אחת. עם כריזמה בימתית, חיבור מושכל של השפעות מוזיקליות, וקלות וירטואוזית שבה היא שרה ומנגנת בכינור בו בזמן, קניזרס היא תגלית באמת ובתמים.

 

היא נולדה לפני 34 שנה, וגדלה לא רחוק מכיכר המהפכה בהוואנה, קובה. המשפחה היתה מוזיקלית ובכל סוף שבוע לקחו את הילדה לראות תזמורת, רביעיית ג'אז, או להקת סלסה, והיא מיד רצתה לעלות ולהיות על הבמה. בגיל שבע התקבלה ללמוד פסנתר וכינור בבית הספר היוקרתי למוזיקה של מנואל סאומל. היו אלה שנות התשעים מוכות הצנע בקובה ו"היה קשה להשיג ציוד, להשיג כל דבר", היא נזכרת. אף על פי כן, היא זכתה בתחרות הכינור הלאומית של קובה ארבע פעמים ובגיל 14 קיבלה מלגה ללמוד בוונצואלה. שנתיים מאוחר יותר, כיתת אמן עם מורה משוויץ שינתה את חייה ובגיל 17 מצאה עצמה בשווייץ, מתמקצעת כנגנית קלאסית. לאחר כמה שנים של קריירה מקצועית בתזמורות, הרגישה שהיא מאבדת משהו, שחסר לה משהו בנשמה, והחליטה לצאת לדרך עצמאית. היא קיבלה הרבה השראה מסטפן גראפלי, כנר הג'אז הצרפתי, ורצתה לתרגם את היקום הזה, של כינור בג'אז, למסורת הקובנית שלה, ולעשות זאת יפה באותה מידה.

 

היא הקימה רביעייה וקראה לה Ochumare, אלילת הקשת בענן, ולאחר שבשנת 2008 זכתה בתחרות של פסטיבל הג'אז מונטרה, נפתחה בפניה הדרך. היא השתתפה בפרויקטים של מוזיקת עולם, שיתפה פעולה עם איברהים מאלוף ועומאר סוסה, ובהמשך הוציאה שני אלבומים שזכו להערכה, ובנו לה מוניטין של חלוצה המפלסת דרך חוצת גבולות. כאישה וכקובנית, היא טועמת וחוקרת עושר של השפעות, מהישויות הקדמוניות המלוות אותה ועד אדית פיאף; מהמלחין הוונצואלי סימון דיאז ועד המשורר הקובני לואי קארבונל. היא גם שרה בצרפתית וביורובה, שפת אבותיה ממערב אפריקה, ואת המילים היא מחזקת עם כלי הקשה אפרו-קובניים. "קנון היורובה המסורתי הוא השפעה ענקית", היא אומרת, "השירים הם מלודיים, קצביים ומלאי כוח". קבלת השראה מאנשים שאינם איתנו עוד מתאימה מאוד לשורשים שלה. "האמונה האפרו-קובנית אומרת שהרוחות של אלה שאת אוהבת ומעריצה מזווית ראייה אישית או אמנותית ממשיכות להישאר בסביבתך", היא מסבירה. "הצליל שלי משקף את העושר ואת עירוב התרבויות שאני נושאת איתי היום. זאת מי שאני: אישה. קובנית. מוזיקאית. אזרחית העולם".

 

איליאן קניזרס כינור, שירה

דניאל סטאווינסקי פסנתר

דיוויד בריטו קונטרבס

פרנק דוראנד תופים

אינו סוטולונגו כלי הקשה

המופע בתמיכת שגרירות שווייץ בישראל

 מחירי הכרטיסים:  90-190 ₪ לכרטיס 

הנחות בקניית 3 או 6 כרטיסים ולמופעים שונים.

מבצע השקה – 15% הנחה על רכישת כרטיסים למופעי הפסטיבל עד לתאריך 22/11.

 

רכישת כרטיסים - איוונטים -  בטלפון 9066 ובאתר *http://www.eventim.co.il/

 

הזמנת חבילות נופש

ישרוטל –   חבילות נופש אטרקטיביות הכוללות אירוח וכרטיסים למופעי הפסטיבל בטלפון  5585* או באתר ישרוטל: www.isrotel.co.il.

 

ארקיע - חבילות נופש כולל טיסה וכרטיסים למופעים – טלפון 5758* או באתר arkia.co.il

 

האתר הרשמי של הפסטיבל :   http://redseajazz.co.il

 הנהלת הפסטיבל: התאגיד העירוני לתיירות אילת.

יו"ר הנהלת הפסטיבל: ראש עיריית אילת, מר מאיר יצחק הלוי.

הפקה: פורום פקטור

 

הפסטיבל מתקיים בתמיכת עיריית אילת, משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, התאחדות המלונות אילת, וחסויות מסחריות.

               
  (0)
כתבות נוספות
תרבות
פסטיבל צילומי טבע פלאנט ערבה PLANET ARAVA
פסטיבל צילומי טבע פלאנט ערבה PLANET...
לסיפור המלא
תרבות
פסטיבל הג'אז אילת – מהדורת קיץ 2018
פסטיבל הג'אז אילת – מהדורת קיץ 2018‏...
לסיפור המלא
תרבות
מופע המחול השנתי של בית הספר למחול במתנ״ס קולייר: כ י ס ו פ י ם
מופע המחול השנתי של בית הספר למחול במתנ״ס...
לסיפור המלא
תרבות
פסטיבל אילת לתיאטרון רחוב חוזר לטיילת אילת
אמני רחוב, להטוטנים, רקדנים, ליצנים...
לסיפור המלא
תרבות
פסטיבל ישרוטל קלאסיקאמרי חוגג 20 שנה
פסטיבל ישרוטל קלאסיקאמרי היוקרתי המתקיים...
לסיפור המלא
תרבות
פתיחת התערוכה - "שחור לבן – בצבע",בגלריית אמני אילת.‏
מאות מתושבי אילת הגיעו לפתיחת התערוכה...
לסיפור המלא
תרבות
פסטיבל קמפינג בקצב תמנע ‏LIVE‏ לכל המשפחה בסוכות
תמנע ‏LIVE‏ יתקיים זו השנה הרביעית ברציפות...
לסיפור המלא
תרבות
האמן האילתי - אמיר אלקיים מציג תערוכת העוסקת בפרשת ילדי תימן
ביום רביעי הקרוב (6.9) תארח הגלריה לאומנות...
לסיפור המלא
תרבות
פסטיבל הגא'ז בנמל אילת יעבור התחדשות בשנה הבאה
פסטיבל הגא'ז בנמל אילת יעבור התחדשות...
לסיפור המלא
תרבות
‏ מופע ה – ‏WOW‏ של רשת ישרוטל באילת רושם היסטוריה
יותר מ- משני מיליון צופים ביקרו במופעי...
לסיפור המלא
תרבות
הביאנלה ה-6 לאומנות באילת תתקיים בחג שבועות
הביאנלה ה-6 לאומנות באילת תתקיים בחג...
לסיפור המלא
תרבות
חגיגות יום העצמאות בעיר אילת
לאורך הטיילת יוצבו שתי במות - הבמה המרכזית...
לסיפור המלא