בצה"ל נערכים לאפשרות של חדירה לישראל בגבול המזרחי והחלו בהקמה של מכשול רב שכבתי עם מעכבים נגד אדם ונגד רכב. מכשול יוקם לאורך הגבול ישראל – ירדן.

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
בצה"ל נערכים לאפשרות של חדירה לישראל בגבול המזרחי והחלו בהקמה של מכשול רב שכבתי שבתוכו אלמנטים שמעכבים נגד אדם ונגד רכב. מכשול יוקם לאורך הגבול ישראל – ירדן.
רונית זילברשטיין
23/04/2025 | 19:56

בצהל נערכים לאפשרות של חדירה לישראל בגבול המזרחי והחלו בבניית תשתית מיוחדת – הקמה של מכשול רב שכבתי שבתוכו קיימים כמה אלמנטים שמעכבים נגד אדם ונגד רכב. מכשול יוקם לאורך הגבול ישראל – ירדן, זאת בנוסף להחלטה על בניית גדר שעון החול לאורך הגבול הירדני מאילת ועד הגולן.

*"אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי להבטיח שהתושבים של הערבה, הישובים צמודי גדר ובמיוחד הילדים חיים על הגבול וגם בעיר אילת יוכלו לישון בשקט. זה מטריד את כולנו, זה בראש מעיינינו. ברור לנו שהעסק הבא יהיה יותר מסובך, יותר קשה ואנחנו מתכוננים לשלל רחב של תרחישים*.

סרן י. הוא קצין ההנדסה של חטיבת יואב, החטיבה המרחבית כמעט הכי גדולה בצה"ל שאחראית על כל התשתיות והבינוי ואמונה על הגבול המזרחי ישראל – ירדן מאילת ועד מצדה וים המלח ועל הגבול המערבי ישראל – מצרים. החטיבה אמונה על שמירה וביטחון של תושבים של 23 ישובים בערבה והעיר אילת.

"בימים של אחרי השבעה באוקטובר אתה לא בונה רק על הצבא או רק על המכשול, אלא מערכת שלמה של מנגנונים שבאים בסופו של יום לתת מענה שלם ומלא. אי אפשר להסתמך על דבר אחד. ראינו מה קרה שמסתמכים על דבר אחד", אומר סרן י. שבתפקידו הנוכחי הוא אחראי על כלל הפעולות ההנדסיות של חטיבת יואב, ממחלקת הצמ״א עד לבניית ותחזוקת תשתיות מבצעיות כמו גדר עוגן.
יחידת ההנדסה בחטיבת יואב מטפלת במענה ההנדסי בשטח, חפירת תעלות, הצבת גדרות, פינוי מוקשים ועוד.
החל מהראשון בינואר החטיבה עברה למתכונת סד"כ אחרת. בעבר הלוחמים שהיו בחטיבה והיו אמונים על ביטחון התושבים היו כוח מילואים של כפיקוד העורף, אולם מתחילת השנה הגיעו לחטיבה גדודי חי"ר שמביאים איתם את היכולות, הידע והאמצעים היותר משוכללים שמאפשרים לחטיבה סל כלים מקצועי משמעותית יותר רחב על מנת להגן בצורה מיטבית על הישובים.
"החטיבה מתפקדת במאמץ איסוף מידע ומודיעין שמהווים מכפיל כוח בגזרה שמאפשרים לחטיבה לתצפת על השטח וגם לעומק השטח האדום כדי להבין מה קורה", אומר סרן י.
"היחידה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם כיתות הכוננות בישובים והרבש"צים שמובילים את הכיתות הם האקסטרה, הם נייר השיוף שיודע לטייב את הפלוגות חי"ר השומרות על הגבול ולתת להם את הידע הנדרש על איך צריך לפעול באותו ישוב?מה עושים ?מה לא עושים?. וזה מה שנותן ללוחמים ששומרים על הישובים ערך מוסף.
המאמץ הכי מורכב הוא מאמץ המכשול. אני בתור הנדסה שמתחתייה ישנה פלוגה שמפעילה כלים כבדים שמתעסקים גם במיקוש ומה שאנחנו עושים אנחנו אחראים על הקמת האלמנט המעכב בגזרה. גם גדר שעון חול היא בסופו של דבר תשתית שפשוט מעכבת".

צילום דובר צהל

מאז השבעה באוקטובר הוחלט במשרד הביטחון להשקיע משאבים נוספים בהקמת מכשולים לאורך הגבול המזרחי ישראל – ירדן.
"כיום יש השקעות של מיליוני שקלים בגזרת הערבה על ידי משרד הביטחון ופיקוד דרום, כדי להקים פה מכשול שהוא אמנם לא גדר שעון חול שמתוכננת לקום, מאזור שדה התעופה ארמון אילת ועד כנרת, אבל זה פרויקט לאומי בקנה מידה לאומי וכבר החלו המדידות בשטח. ישנם אתגרים הנדסיים מאוד ייחודיים אבל אנחנו נצלח אותם, זה לא בלתי אפשרי. עד אז אנחנו עסוקים בהקמה של מכשול רב שכבתי שבתוכו קיימים כמה אלמנטים שמעכבים נגד אדם ונגד רכב, *אלמנטים שנותנים אינדיקציה למעבר של הגבול ובעצם נותנים לנו ככוח אגמי חטיבה זמן וקונה לנו את אותם דקות קריטיות כדי לאפשר לאותו ישוב שעליו אנחנו מגינים 20 דקות חצי שעה של התארגנות בזמן שאותו כוח שמנסה לחדור את הגבול עסוק ולהתעסק במכשול ובערך לעבור אותו. מאפשר לנו זמן להתכונן, להגיב, להקפיץ כוחות להגיב לאיום בצורה יותר טובה. ואנחנו לא נגיע למצב שאנחנו מופתעים*. "

הקמת המכשול החדש תעשה ראשית כל מול הישובים עצמם, ישובים צמודי גדר. בצה"ל מבינים שזו הבעיה. ויש אזורים שבהם התצפית הצה"לית יותר חלשה.
"אנחנו מקימים את המכשול קודם כל ליד הישובים בערבה כי זה עוד אינדיקציה למעבר. המכשולים האלו נסרקים מידי יום על ידי סיורים ועל ידי גששים, אבל באותו רגע שאני פורס מכשול כבר אי אפשר לחצות את השטח בקלות. אם עד היום החצייה נראה את על ידי כוח הגששים הגזרתי שהיה קופץ לאותה נקודה ומזהה עקבות, היום זה יצריך יותר מזה. בנוסף למכשול יש מקומות שיש בהם תעלה והם לא יכולים לחצות עם רכב
גם באזורים שבהם אין תעלה אנחנו נשים מכשול שמעכב. זה מכשול שבסופו של יום אם אתה לא מגיע עם אמצעים כבדים אתה לא יכול לחצות את הגבול".
סרן י. מספר כי העבודות כבר החלו ומבוצעות יומם ולילה ומסביב לשעון.
*"אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי להבטיח שהתושבים של הערבה, הישובים צמודי גדר ובמיוחד הילדים חיים על הגבול וגם בעיר אילת יוכלו לישון בשקט. זה מטריד את כולנו, זה בראש מעיינינו. ברור לנו שהעסק הבא יהיה יותר מסובך, יותר קשה ואנחנו מתכוננים לשלל רחב של תרחישים*.
"המענה שקיים שאנחנו בצה"ל יכולים לתת הוא רחב יותר ממה שהיה לפני שנה ויש יותר כלים ויותר אמצעים ויותר קשב מהמערכת הגדולה לבעיות ולאתגרים שיש פה בגזרה. אין ממה לחשוש, יש למה להתכונן.
מבוצעת פה עבודה שלא בוצעה בעשורים האחרונים יש פה תהליכי בניין כוח מאוד משמעותיים ומאוד גדולים. *וניכר שבחוגים מסוימים ירדה ההבנה שאי אפשר לקבל פה איזה פאול באזור הערבה*.

סרן י. מספר כי הקמת המכשול המיוחד תוקם במקביל לעבודות להקמת גדר שעון החול. "אנחנו לא מקימים מכשולים שאחר כך יפורקו. גם שיש לנו את שעון החול אנחנו נקים עוד מכשולים, אנחנו לא מסתמכים רק על גדר שעון החול שתקום. אנחנו רוצים להקים עוד מכשולי עומק מכשולים פיזיים בעומק הארץ כדי לאפשר עוד גמישות ועוד ערובות ועוד אמצעים שיוכלו לתת לנו הגנה ברגע האמת".

צילום דובר צהל

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

תגיות
אגף התנועה במשטרת ישראל (28) אילת (1616) אלי לנקרי (48) אלי לנקרי ראש עיריית אילת (152) בית חולים יוספטל (52) בסיס חיל הים (זי"ס) (22) דוברת משטרת מרחב אילת, פקד אפרת אקלר (73) דר' דרורי גניאל (59) המועצה האזורית חבל אילות (30) המועצה האזורית ערבה תיכונה (29) המשרד להגנת הסביבה (37) חבל אילות (62) חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) (20) חרבות ברזל (116) יוסי חן – מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני (29) כביש 12 (31) כביש 40 (77) כביש 90 (160) כביש הערבה (150) כיבוי אש אילת (107) מאיר יצחק הלוי (161) מד"א אילת (41) מד"א נגב (53) מועצת עיריית אילת (21) מינהל החינוך אילת (33) מירי קופיטו (26) מלונאות, תיירות (20) מעבר הגבול ע״ש מנחם בגין (טאבה) (26) מפרץ אילת (100) משטרת אילת (321) משטרת ישראל (294) משרד התיירות (38) נגיף הקורונה (77) עיריית אילת (463) ערבה תיכונה (118) פיקוד העורף (21) פרקליטות מחוז דרום (פלילי) (24) ראש עיריית אילת, אלי לנקרי (44) רונית זילברשטיין (116) רשות הטבע והגנים (45) רשות שדות התעופה (40) שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון (56) שדה תעופה החדש "רמון" (35) תאגיד התיירות (34) תאגיד עירוני לתיירות אילת (36)