למעלה מ-130 תושבים, ראשי רשויות, וארגוני סביבה השתתפו בכנס חירום בעקבות החלטת הממשלה על ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
למעלה מ-130 תושבים, ראשי רשויות, וארגוני סביבה השתתפו בכנס חירום בעקבות החלטת הממשלה על ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת
רונית זילברשטיין
12/01/2025 | 20:36

למעלה מ-130 תושבים, ראשי רשויות, ביניהם ראש עיריית אילת אלי לנקרי, וארגוני סביבה השתתפו הערב (א') בכנס חירום בעקבות החלטת הממשלה על ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" למפרץ אילת.

הכנס התקיים במכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת ובהובלתם של ראשי השדולה הסביבתית בכנסת, חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, מטי צרפתי הרכבי, אלון שוסטר ונעמה לזימי. הכנס התקיים במטרה להעלות את המודעות ולפעול לביטול החלטת הממשלה. כלל הגורמים בכנס דרשו מהממשלה לחזור בה מהחלטתה.

יושבי ראש השדולה הסביבתית בכנסת:
חה"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד): "החלטת הממשלה לאפשר לחברת קצא"א לשנע כמה נפט שהיא רוצה דרך מפרץ אילת לחו"ל מוכרת את הבריאות והפרנסה של תושבי אילת והדרום – עבור בצע כסף. האסון הבא בפתח, זאת לא שאלה של אם, זאת רק שאלה של מתי. אמשיך להילחם נגד ההחלטה הזו בכל הכלים העומדים לרשותי.

חה"כ ד״ר מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד): "החלטת ממשלה מופקרת וחסרת אחריות. דליפת נפט מקצא״א תגרום לפגיעה בלתי הפיכה בבריאות הציבור והסביבה. ההחלטה גם מסכנת את אילת ואשקלון כיעדים אסטרטגיים".

חה״כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי): ״החלטת הממשלה לבטל את מדיניות ‘אפס תוספת סיכון’ במפרץ אילת היא הימור וסיכון משמעותי לסביבה הימית הייחודית של המפרץ. יש צורך בשמירה על נכסי הטבע הייחודיים של ישראל. אני קורא לממשלה לשקול מחדש את ההחלטה ולהתמקד בפיתוח בר-קיימא שאינו מסכן את הסביבה והקהילות המקומיות״.

חה"כ נעמה לזימי (הדמוקרטים): ״מי שאוהב את המדינה לא יעז לפגוע בה ככה.
ביטול מדיניות אפס תוספת סיכונים במפרץ אילת בזמן מלחמה ונוכח הסכנות היא טירוף הדעת.
מעבר לפגיעה הסביבתית, הבריאותית והכלכלית מדובר בסיכון בטחוני מובהק.
זאת הפרת אמונים של ממשלה שלמה. לא יתכן שיפקירו באופן הזה את נכסי הטבע, בריאות הציבור וביטחון התושבים, בטח לא נוכח ההפרות הבוטות של חברת קצא"א והמציאות העכשווית. אסור שהאסון הזה יתרחש!״

פרופ נדב דוידוביץ', אוניברסיטת בן גוריון, ראש תחום מדיניות בריאות מרכז טאוב:
"ביטול "אפס תוספת סיכון" מנוגדת לכל המלצות המומחים פוטנציאל הפגיעה שלה בבריאות ובסביבה חמור, בייחוד לאור הסיכונים שראינו במלחמה וההיסטוריה של התאונות שכבר התנסינו בהם. כל זאת בניגוד לעמדת משרד הבריאות כל אנשי בריאות הציבור בארץ, כולל עמיתינו אנשי בריאות הציבור בעולם שהתייעצנו איתם."

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי: "מפרץ אילת הוא משאב קריטי לעתידה של העיר כיעד תיירות ייחודי וכל פגיעה בו עלולה להיות אסון. ביטול מגבלת השינוע והקמת נמל תזקיקים במפרץ אילת חושפים את האזור לסיכונים עצומים – ביטחוניים, בריאותיים ואקולוגיים, ודליפה או פגיעה במכליות בים האדום אינן שאלה של 'אם' אלא של 'מתי'. אסור לממשלת ישראל להמר על ביטחונם ובריאותם של תושבי אילת ואורחיה".

ניר קרן, חבר סגל באוניברסיטה העברית והמנהל המדעי של המכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת:
״הדיון על עתיד המפרץ צריך להתבצע על בסיס המחקר המדעי והניטור הנמשך של המפרץ. זה צריך להיות הבסיס האיתן שעליו החלטות יוכלו להתקבל.״

דרור בוימל, סמנכ"ל שמירת טבע, בחברה להגנת הטבע: "החלטת הממשלה, המאפשרת לחברת קצא"א, להגדיל את כמות שינוע הנפט שלה, למיליוני טון נפט ולעשרות מכליות בשנה, במפרץ אילת ובחופי הים התיכון – היא אסון ידוע מראש. מה עוד צריך לקרות, בשביל לעצור את המחדל הזה?! הממשלה שוב מתעלמת מהסיכונים הרבים ופועלת מתוך שיקולים של בצע כסף ואינטרס פוליטי, נגד האינטרס הציבורי והלאומי".

ד״ר אסף זבולוני, אקולוג מחוז אילת ברשות הטבע והגנים:״במפרץ אילת מערכת אקולוגית רגישה מאוד, בעלת ערכיות גבוהה ברמה לאומית ובינלאומית. נמל הנפט באילת ממוקם בלב המערכת האקולוגית וקרוב מאוד לשמורות הטבע הימיות והחופית.
מספיקה דליפה יחסית קטנה על מנת לגרום לנזק אדיר ובלתי הפיך למערכת האקולוגית הרגישה במפרץ אילת.
ואכן, קיימת סבירות בלתי מבוטלת לכשלים, בהינתן כשלים שכבר אירעו בחברת קצא"א בעבר הרחוק והקרוב והעלייה הצפויה בתעבורה הימית ובכמות הדלק שתיפרק או תיטען מתוך ואל תוך המערכות של חברת קצא"א״.

עו"ד מירב עבאדי מנהלת רגולציה באדם טבע ודין: "קשה להבין מדוע ממשלת ישראל נחושה לאפשר לקצא"א להגדיל את היקף שינוע הנפט שלה דרך מפרץ אילת. לא ברור מה ההיגיון במהלך כזה שחושף את מפרץ אילת הרגיש לסיכונים עצומים, שעולים עשרות מונים על התועלת הכלכלית הזעומה שעתידה לנבוע מהשינוע. כל הנתונים מצביעים על כך שהגדלת השינוע תחשוף את מפרץ אילת לסיכונים סביבתיים, כלכליים וביטחוניים גדולים ומנגד השינוע הוא של נפט לא קשור כלל לצרכי המשק הישראלי. מדובר בהחלטה אומללה שנעשתה אגב דריסת סמכויותיו של המשרד להגנת הסביבה ואנו פועלים לבטלה בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

יוני ספיר, יו"ר עמותת שומרי הבית: "הטירוף של ממשלה שמתעקשת לעשות הכל בניגוד לשכל הישר, נמשך גם כאן. נזק פוטנציאלי של כ-10 מיליארד שקלים במפרץ אילת עפ"י מומחים וסדר גודל יותר מכך בים התיכון – אינו נחשב בעיניה הממשלה. סיכון ביטחוני לחיי אדם – אינו נספר בעיני הממשלה. נזקים בריאותיים וסביבתיים – זניחים בעיניה. יש לחקור מה עומד מאחורי עמדתה התמוהה של ממשלת ישראל ומי מרוויח ממנה".

שתפו ב:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

תגיות
אגף התנועה במשטרת ישראל (27) אילת (1511) אלי לנקרי (48) אלי לנקרי ראש עיריית אילת (148) בית חולים יוספטל (51) בסיס חיל הים (זי"ס) (22) דוברת משטרת מרחב אילת, פקד אפרת אקלר (72) דר' דרורי גניאל (59) המועצה האזורית חבל אילות (29) המועצה האזורית ערבה תיכונה (28) המשרד להגנת הסביבה (36) חבל אילות (55) חרבות ברזל (103) יוסי חן – מנכ"ל תאגיד התיירות העירוני (28) כביש 12 (29) כביש 40 (65) כביש 90 (148) כביש הערבה (141) כיבוי אש (19) כיבוי אש אילת (100) מאיר יצחק הלוי (161) מד"א אילת (33) מד"א נגב (46) מינהל החינוך אילת (33) מירי קופיטו (26) מלונאות, תיירות (20) מעבר הגבול ע״ש מנחם בגין (טאבה) (24) מפקד משטרת מרחב אילת, נצ״מ משה פינצי (20) מפרץ אילת (98) משטרת אילת (304) משטרת ישראל (284) משרד התיירות (37) נגיף הקורונה (77) עיריית אילת (449) ערבה תיכונה (112) פיקוד העורף (21) פרקליטות מחוז דרום (פלילי) (24) ראש עיריית אילת, אלי לנקרי (43) רונית זילברשטיין (115) רשות הטבע והגנים (45) רשות שדות התעופה (37) שדה התעופה ע"ש אילן ואסף רמון (52) שדה תעופה החדש "רמון" (32) תאגיד התיירות (34) תאגיד עירוני לתיירות אילת (35)